Pages

Wednesday, October 30, 2013

Review dan Tips travel ke Langkawi

Salam, seperti yang dijanjikan..nk review lah skit pasal trip tu kan.. walaupun ada org lagi bagus review pasal travel depa.. tp xpe ni cara aku lah kan.. saje nk share.. kalau membantu alhamdulillah.. kalau x.. pandai2 lah..

1) TIKET FLIGHT - ni pandai2 lah uols grab kalau ada promo ke apa..aku g 4 beranak RM285 only.. cheap huh? beli 3 bln b4 fly.. nasib gak lah kot



2) NAK BAWAK STROLLER/BUGGY - kalau naik AirAsia aku tu hari masa drop baggage bagi tau nak bawak stroller naik atas sbb masih nk pakai sementara kat gate. kalau xnak pakai, ko masuk sekali dlm baggage tu. cam aku bawak sampai tangga..lipat elok2 letak tepi tangga nanti org kat bawah tu masukkan stroller/buggy kat dalam perut flight tu. haha.. pastu sampai airport langkawi boleh amik kat tangga tu balik kalau xde cari kat tempat claim baggage sekali. ok faham kan 

3) BOOKING HOTEL - ni aku booked sebulan lagi nk travel. nasib jugak ada kosong.. ikutkan mcm xdapat je. kalau ak main walk in sumpah tido dalam keta agaknya.. ak stay kat hotel BEST STAR RESORT PANTAI CENANG..mmg betul2 mengadap laut, facilities alhamdulillah, nak g makan senang..nk street shopping pun senang..ada cenang mall lagi.. 

bilik ni super deluxe sea view, mmg sea view betul bukak sliding terus pasir pantai, nak pantau anak main pasir pun senang.. dari bilik je.. lagi best depan bilik ni ada org jetski banana bot semua tu.. 


dan best lagi kalau air pasang ombak dia dalam 30 meter je dari pintu sliding tu.. fuhh aku mlm pertama cam takut.. tido dengar ombak.. kelasss weehhhhhh..

bilik superb.. besar.. katil king size.. bilik air ada bath tub.. tv lcd.. aircond pun sejuk.. ehh hihi...sesuai lah family kecik cam aku ni.. muat ok tido sekatil 4 beranak.. xsempit pun.. 

dan harga satu malam RM220 sahaja.. oklah.. xmahal xmurah.. just nice.. berbaloi lah depan pantai kan..

4) SEWA KERETA - ni pun booked sebulan.. 4 hari RM300 dapat nissan latio.. uihh best lah keta ni.. kalau walk in ak tak taw lah bape.. xtentu.. kadang demand dioranh ni.. better booked dulu lah..



5) MAKAN : aku xlah g makan kat tempat kelass pun.. tepi jalan pun boleh.. tapi2 kalau boleh xyah lah makan kat restoran HAJI JELANI tu ( lokasi : simpang 3 dekat laman padi) sbb mahal lah. org langkawi pun xsuggest makan kat situZz hmm.. kalau ko kat pekan kuah. try makan kat EE BURGER.. area medan selera dkt al ikhsan kot.. alah google je.. 

6) CABLE CAR - tiket adult RM15 child RM10.. dgn syarat tunjuk mykad/mykid - kalau ada stroller xpayah lah bawak naik atas sbb rugi - kalau dari bawah kat parking tu nampak kabus atau nk hujan,xyah lah naik, sbb xpasal terkandas.

7) UNDERWATER WORLD - tiket adult RM28 Child below 3 FREE. show ur mykad/mykid

8) LONG PERIOD PARKING LCCT - kitorang parking kat park yg ada signboard RM1 perhour / RM16 perday. lokasi kat sebelah pos mail tu.. menghala jalan nak kuar ke highway tu lah. situ je lah plg murah. kt depan2 tu alkmalum mahal. aku park 4 hari RM52 kot camtu. hubby yg bayar. i tak tau.

9) ROAD LANGKAWI - haihh senang sangat.. biasanya bila ko sewa kereta nanti dia bg sekali langkawi maps.. ha senang ikut jelah. klu ada garmin sendiri lg bagus. xsusah pun. yg penting ada lesen memandu baru boleh pandu kereta. hahaha

10) SHOPPING - memandangkan aku xberapa shopping masa tu.. apa yg ak tahu Haji Ismail group ada mall sendiri. ko terjah lah mall dia kat pekan kuah tu. tp ak prefer beli segala choc mak nenek kat coco valley kat underwater world tu.. situ murah skit dari hig. klu ada byk masa boleh lah nk compare mana murah mana mahal

cukuplah kot 10 review n tips aku ni.. based on itinerary yg aku pergi tu hari lah.. harap membantu lah.. bagi yg 1st time ke sana.Bagi aku langkawi ni fun n enjoy bila kita buat sport activities, tapi kalau dah anak beranak pi.. kecik2 plak anak2.. memang tak lah... huhu.. tunggu anak2 dah remaja kita g lagi... haha.. sebab aku aim jetski tour 4hour yang regenya RM400 per pax per jetski.. wuhuuuuu...

ok till then, chow

No comments: