Pages

Tuesday, September 7, 2010

Amboi.. semua dah standby and ready ek?

Salam Selasa. Salam Ramadhan ke 28.. wah! 2 hari lagi nak raya ni beb.. ada rasa kah? muahahha…

ok2.. aku tengok blogger and facebook dah slow sikit traffic nye.. adakah mereka sudah pulang ke kampung halaman? fuh! cepatnya korang…

ada yang dah cuti start semalam ek.. means isnin sampai khamis ni dah amik cuiti siap2 sempena nak siapkan penyediaan nak raya ni kah.. walaweh.. terbaek ah…ada tu cuti sampai 2 minggu.. anak naik sekolah baru naik kerja jugak.. wah! kemain sakan raya.. hehhe..

Kalau tengok jalan area umah aku ni.. which is yang nak ke kuala pilah tu kan.. dah banyak kereta dah.. skang nk cross jalan pun nak kena tunggu lama.. berderet2 kereta menuju ke kampung halaman..tu belom malam raya lagi kan..bazar2 baju2 ni ke hapa ko takyah kata.. penuh sokmo kat sini.. fuh! heaven sungguh uolls di malam 10 terakhir ramadhan ni kan… sepatutnya kita sibuk mencari lailatu Qadar.. mereka mencari lailatul Bazaar.. kuikuikui.. xpelar.. shopping last minit kot..

yelar. mungkin anak2 dah mula cuti sekolah.. jadi mak paknya harus cuti jugakkan..? ehhe.. so far aku belom cuti lagi.. rabu masih kerja. khamis lar kot cuti.. dah tu hari me”mantai” harus cuti..orang sibuk nak merendang.. apa barang tak cuti2 lagi kan? ahaks!.. eh! tapi aku raya tahun ni tak jauh pong.. setakat seremban – semenyih pastu balik balik ke seremban pastu ke semenyih balik.. hahha.. sangat jaoh bukan?

so far persediaan raya untuk aku dan suami sudah ok. tak banyak kot nk dsediakan.. bukan nak raya sakan pun. raya tu biasa je lar.. cuma sedih sikit sebab ramadhan dah nak meninggalkan kita semua… means bulan ramadhan kan bulan untuk mencari pahala yang berganda.. cuma sekali setahun je lar.. betul tak?

Alhamdulillah.. setakat ni puasa  penuh lagi.. belom kecundang lagi.. terawih juga begitu. terima kasih baby sebab memberi kerjasama yang terbaik buat ibu mu ini..

cakap pasal persediaan raya kan..hari tu cam gian buat kuih raya.. sedar2 ada 7 ke 9 jenis kuih raya.. belom termasu kepek2 tu sume.. hoihh!! apa kejadahnya banyak sangat tu..ada beberapa belas ar.. hahaha….  syok je buat kuih raya..ada lar yang buat 5-6 jenis gitu.. hah? tak sedar tu.. sbb rasa ada bahan terus on je.. takpelah buat2 kasi kat mak mertua sikit.. nenek aku sikit.. hahaa..

lain2 tu cam langsir, cat rumah, baju pun dah setel.. so xde apa sangat lar..cam biasa saja.. kami lebih excited ke arah menyambut kelahiran ank sulong kami ni bulan december ni.. hehe..persiapan untk baby lebih penting..mak pak dia tak yah nak over sangat.. hehhe..

eh..! cam terover pulak type panjang2… ok uolls! selamat semuanya.. adios!

Friday, September 3, 2010

Love the 6 month tummy

Salam Jumaat semua.. eh.. minggu depan raya lar.. hehehe.. best2…  hari ni lewat sikit update.. bz lar.. bz buat kuih raya taw.. hihih.. rajin betul lar aku ni pulak.. apa kes..? muahhaha..

Saja nak tepek pic sendiri… takde bahan nak update..kuikuikui..

44993_154514527898285_100000192166314_489191_4304632_n

Jaja gambar hari tu lar ye.. perut menjadi tumpuan.. hahaha

46521_1585105113588_1414582370_2222225_8044966_n

perut lagi.. ekceli mereka menyamakan perut aku ngn gendut tu.. tapi ternyata perut beliau lagi hebat.. hahahaha.. eh pakai baju hitam ni tak nampak perut sangat kan.. ah belasah..46521_1585105153589_1414582370_2222226_615072_n  memperasankan diri kununnya cumel.. pantang si bob tu tembak lense SLR beliau.. terus buat pose.. kahkahkah.. buleh rosak camera ko bob… haha eh ko tengok aku punya pipi tu.. sikit lagi nak jadi bola tenis lar.. dush!

Semua nak amik berkat.. cumel macam dorang lar… hensem cam dorang lar.. ah! macam2 lar uolls!.. hihi…untitled Tunggu lar time korang  pulak ye.. pasti cumel jugek. huhu

Thursday, September 2, 2010

Sudah banyak kerja ini budak

Sejak2 dapat walker ni.. makin banyak kerja pulak budak kecik ni taw… kejap ke depan kejap ke belakang.. bebas bergerak lar katakan.. tapi kira ok lar tu.. senang nak tenangkan dia yang sedang melasak ni.. huhu…

P9010030 hOlla! Saya Darweena.. ini walker baru saya… amacam? hehhe

P9010032

Feeling2 sikit.. banyak bunyi2 lar kat depan ni.. tapi saya tetap nak baham jari saya juga.. DSC04976Bila dah pandai bergerak.. jadi mencapai pun banyak.. sudah mula pandai mengisai.. means menyepah kar… bunga2 atas coffee table harus dinyahkan.. P9010026Penat dalam walker.. jadi kita menyiarap pulak… saya ada pipi labuh.. aunty2? P9010024Dah penat.. saya landing kat kak long saya pulak.. ketak2 tak tangan saya? hehe P9010022

i want that camera.. please give it to me..

P9010021 Last pose untuk kalian.. btw.. bila darweena ni dah melasak.. satu tilam ni kawasan jajahan dia.. tiba tang kat lantai tu.. dia dah pandai menjilat pulak.. adehh.. lantak ko ler dik. budak ni celah mana tak masuk.. sume dah.. bawah sofa. bawah katil.. haiyaaa!! ni belom fasa merangkak.. kang lain lak citer…

tapi ko tetap hot dik.. cumel.. huuhuhuh…

Check up 6 month

Semalam adalah hari check up untuk 6 bulan.. cam biasa lar kat KK sajork… appointment kul 9.. kul 9 baru gerak dari umah.. muahahah… selamber..

cam biasa tulis nama n letak buku pink until dorang panggil nama.. 9.30 camtu sudah panggil.. timbang n cek bp.. fuh! seriau dollll… hahaha… pastu baru amik darah n urin hantar makmal.. tunggu lagik..

hasil nya adalah

  • URIN : Ok..
  • BP : 80/60 .. hmmm agak rendah sikit.. apa kes? kuikui
  • Berat terkini : Naek 2 kg… huwaaa! rasa nak lempang diri sendiri.. terkezut mak tengok jarum tu.. nanges!
  • HB : 12.2.. ok sajer..
  • Tinggi Rahim : 25 cam.. normal
  • Jantung Baby : also normal..

While tunggu turn nak masuk jumpa nurse..kul 10.10am gitu lar kot.. cek perut, rahim,kaki.. n jantung baby… dengar jantung baby suka mak nok.. laju je jantung dia.. huhu…

amik peluang tanya n tanya nurse tu.. dia tengok berat aku..cam terlebih sikit.. suppose kena naek 500gm je.. aku 2kg je.. hahaha… nak buat camne.. bulan pose ni nak kata banyak makan pun tak… ecececece.. maybe tido lebih kot.. haha.. kantoi.. kalau ngantuk harus tido kan..

pasni kena kontrol sikit ar… lar nak kontrol camne.. ibu mengandung tak leh diet.. nati anak tak cukup zat camne.. jadi kena belasah je.. makan vitamin dibagi tu.. kang pantang baru citer kurus balik…

baby also aktif.. tak yah cakap.. gelembong2 je perut ni.. berombak2.. cumel disitu.. heheh…

next check up aku kena minum air gula n cucuk kancing gigi.. erk? hmm.. scan 32 minggu nanti.. paham2 je kk ni… nak beranak baru scan.. kuikuikui…

semalam sampai umah kul 10.30am.. pastu sambung buat hamper n kuih raya sampai ke petang.. hamik tak keja langsung..

Hari Cuti adalah hari bershopping

Statement tak leh pakai tul lar.. haha.. yelar ni time merdeka ritu.. dah cuti haruslah keluar menshoppingkan diri.. eh bukan..? tak shopping sangat pon.. ikut2 saje.. hehe.. ate kuar nye pun dah kul 12 noon lebih.. tunggu minah senget aka adeQ balik dari sambutan merdekanye tu… hoiii!! apa barang.. hahhaa…

Btw hari ladies day juga.. sbb kami semua feremfuan2 je kuar.. lelaki2? buat hal sendiri.. hehe

P8310002Mem besar duduk dibelakang saja… tidak dibenarkan memandu kereta… hohohoh…..

Menuju ke Carrefour Rahang.. erk? ekceli sejak Carrefour ni bukak.. aku tak penah nak jejak kaki ke sini.. ada nak g.. bila pk.. ada kepentingan kah? terus terbatal niat tersebut.. aku n mr.shyir sama je.. if nak g sesuatu tempat harus pk.. penting tak penting perlu kah tak perlu..? kalau g gak.. alamat melayang duit tanpa sebab serta nipis terus wallet.. ahhahahaha

P8310003Minah senget.. hihi.. bagus ada adik sebegini.. time2 aku mengandung ni kena amik kesempatan lebih sikit.. haha.. tak berkira ngan aku.. kalau dulu.. hausss ar.. sikit2 boleh.. lebih2 harus kena pangg.. haha.. ganas weh minah ni.. tapi xpe.. aku sayang ko.. eh buat baik lebih sikit ek..

Misi ke carrefour nak cari barang nak buat kuih raya.. oleh kerana aku terlebih rajin.. jadi buat kuih tahun ni.. nasib yang simple.. kalau tak aku buang dalam tong sampah… haha… P8310004owh.. ni lar banker kami.. muahhahaha… love u mama.. pas tu terjah pulak ke parkson seremban.. nak cari maternity cloth. dapat lar 2 helai.. kira ok lar tu…

then terus ke senawang pulak.. cari barang2 untuk raping hamper yang menimbun tu.. fuh! setel jugak.. lalu kami ke Manjaku.. P8310007 Nampak aku pegang itu walker.. bukan untuk anak aku… lambat lagi nak kuar apa kes aku nak beli walker kan…? ni untuk si darweena tu.. mama beli untuk si donat tu.. sekali lar untuk anak aku sok.. senang letak kat umah tu je…

budak tu dah lasak weh.. bukan reti diam.. harap ada walker tu.. senang sikit nak buat keja.. ikut je mama g mana.. nak makan pun senang duk dalam tu.. tak yah nak berperang dengan kelasakan beliau.. huhu..

back at home.. prepare for break fasting.. hehe

khamis kah today? wah sekejapan sudah.. hehhe

Wednesday, September 1, 2010

Manjaku Maternity Discount Card

Isnin lepas after aku sibuk2 g bank tu. sempat lagi menyinggah kat Manjaku Senawang ni…yelar.. skang ni tengah ada promosi bagai nak rak kat situ.. nak2 aku yang belom prepare apa2 lagi untuk baby ni kan… harus lar terjah kejap.. tak beli apa pun… cuma nak buat kad ibu mengandung je ni..

Ekceli dah lama nak buat since preggy tu kan.. tapi akibat kemalasan n belom ada mood nak beli barang2 baby tu.. so xde lar terkocoh2 nak buat sangat… pastu akak2 sedara aku plak buleh ni kasi cocok lagi g buat cepat.. ok2.. aku dah buat dah punn..

P8300054 For registeration untuk kad ni kena bayar dalam RM3 macam tu. isi form tu sume then automatic card tu leh pakai dari mengandung sampai habis due date baby kuar. means after bersalin tak leh pakai lagi lar.. owh! ini sudah bagus kan.. penjimatan pun berganda2.. ehhe.. mm Kebaikan dengan ada nya kad ni.. kita as preggy mom ni leh menikmati potongan dari 5% hingga 10% every each item yang kita beli. Tertakluk pada brand2 yang tertentu.. ada tertera kat belakang kad tu.Kalau kat sticker price warna kuning tu dah best value so xde diskaun.. if tag price kaler putih ada diskaun.. jadi,cari je lar sticker putih tu kan? heehhe Pendek kata banyak lagi kebaikan yang boleh kita dapat. Yang penting diskaun tu kan. sapa nak bagi betul tak?

so aku rasa those yang nak buat atau dah penah buat.. ada kat mana2 outlet manjaku ni.. boleh pakai kat outlet mana2… untuk aku elok lar kan..sbb belom prepare apa2.. nati bila beli barang2 tu dapat juga potongan sikit.. kalau dah banyak item beli. banyak yang dipotong…

Tapi kat senawang ni kan.. banyak jugak kedai2 barang barang baby ni.. berlumba2 sales nya.. lagipun paling dekat dengan rumah.kira ok lar tu

InsyaAllah..aku start beli barang baby after raya lar kot.. malas nk berebut dengan orang2 yang nak shopping raya tu kan…hehe..

Selamat berManjaku..

RESEPI : Pasta Garlic Mashroom

Salam Rabu.. Salam Ramadhan Yang ke 22 hari ni.. tak lupa juga semalam Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Yang ke 53.. Semoga kita rakyat malaysia buleh mencapai wawasan 2020. 1 Malaysia Menjana Transformasi…

Semalam cuti kan? so apa bikin semua? aku tengok ramai yang tak update blog.. kira tak aktif la.. semua keluar g shopping raya kah? hehhehe.. aku pun tk stay at home pun.. keluar bershopping dengan mama… cari barang untuk buat kuih raya n barang2 untuk buat hamper.. ni nanti lar aku citer k…

Semalam juga buka puasa masak apa? aku buat pasta.. hehe… alhamdulillah. semua suka pasta aku.. cam biasa mau share resepi lar kan..

Menu : Pasta Garlic Mashroom

P8310017 Macam ni lar rupa pastnya.. hehe..

Bahan2 : untuk 4 orang makan

  • 1/2 bungkus pasta :: yang jenis pintal spring tu
  • 2 paket Creamy Garlic Alfredo Sauce Mix
  • 1 tin prego mashroom :: tin biru tu
  • 1/2 tin Cendawan butang :: ayam Brand
  • 2 cawan susu segar
  • 4 sudu butter/mentega
  • 1/2 paket daging hancur/kisar Ramly
  • Sedikit Bawang putih
  • Sedikit lada hitam
  • Garam Secukup rasa

P8310011P8310008

Cara Membuat :
  1. Masukkan butter kacau hingga larut dan tumis bawang putih.
  2. Masukkan pula Daging kacau hingga masak.Lepas tu masukk Serbuk creamy garlic dan susu.Kacau hingga sebati.
  3. Masukkan garam sedikit dan 1 tin prego mashroom beserta cendawan butang tadi..letak sedikit lada hitam tadi.
  4. Masak hingga didih dan tutup api.
  5. Sementara tu, rebus pasta kering tadi sehingga lembut dan kembang.
  6. Hidangkan.

P8310010

Gravy pasta macam ni lar.. 

P8310014 Serve seperti ini. Letak kuahnya di atas pasta tadi.P8310016

Kesedapan hingga tak terkata.. papa aku suka plak.. selalunya makanan2 itali ni tak kawan ngn dia.. kali ni dia suka plak.. maybe tak masam macam kita buat spegeti tu kan.. so yang ni ok dan dilayan semula after balik terawih. heheh.. P8310017 Visual kurang memuaskan. tapi rasa.. sendiri mau bikin baru taw lar..hehehe…

adehh.. sorry lar.. bukak2 blog aku ni terus ade n3 makanan pulakkan.. ahhaha.. xpe lar.. xdapat jamu korang secara terus.. jamu mata pun jadi lar kan. hehehe..

anyway.. selamat datang september.. bulan penuh makna untuk diri ini.. ehhee.. eh tetiba kan.. zasssss….

p/s: today check up for 6 month pregnant.. agak2nya kena cucuk kancing gigi lagi ke tak ni? hmm…