Pages

Friday, April 24, 2009

Tido di Muzium Kapal (CTRE trip)

pas river cruise tour..we ols proceed ke Museum Flor De La Mar (Muzium Maritime aka kapal) alar..kapal besar yg kat tengah2 melaka tue...korang ni purak2 buat tak taw lar kan..mentang2 lar aku ni tour guide korang suh aku bg taw plak..caaiitt!!!...
mula2 aku tengok itinerary kena tido kat muzium..mengeluh n ngucap panjang aku...arrggghhH!!! asal tido kat muzium plak...???tak sookkkaaaa ok..!!! hmmm...nk wat camner redho je lar...masuk muzium as usual mr.shaukani will give the info n tour inside the museum...camner kedatangan portugis dan sebagainye lar....anybody tak penah masuk muzium nie...??? the fees is RM1 only..xmahal pong..masuk n byk info yg ade kat sini....cam aku dah byk kali masuk..pastu mybe aku nk repeat lagi sbb nk explore pasal portugis ni...best wookkk!!! i lyke..!! ceehhh...tetiba jadi pencinta sejarah..padahal kat sekolah dulu manjang serong class jerk..kantoi sudaaa!!!!
aku capture dari atas sajork...korang taw lar kan bila dalam museum pasti lar byk patung kan? kan? kan? hmmm..mengerikaannn...!!!
this one kat lower deck..kat area tu ada peti2 tuh...pastu ada patung hang tuah lagi...hahha
pas tour dlm museum..we oulls ada supper plak...ringan2 jer..lepak2 kat hall atas..mase ni best gak..angin sepoi2..lalaaaallaa
muka letih..seyes letih giler...satu hari suntuk berjalan..mmg tak hengat..nak input info pun dah tak larat nih..supper pun aku makan sket jer...tggal cari bantal je ni..tapi apakah ada sumething dlm sana..or sewaktu tido...?? teeeetttttttttttt...no komen... pas supper...aku cepat2 g toilet..kasi bersih apa yg patut..
jeng..jeng...ni lar tempat tido we ouls...hanya dibekalkan tilam,selimut n bantal sahaja...lain2 sendiri bawak..huhuh....bila sebut pasal tido kat museum korang pasti seriau giler kan..yelar ko tak taw apa dlam museum tu kan..tetiba tido plak..hambik ko..klu tak tido alamatnya mmg tak lar CTRE tu...sio2 je kang....tapi cuak gak lar...hmm...ladies tido lower deck,men tido kat upper deck..xsame k....aku tido kat tengah2...antara kak sha(bj kelabu) n kak rose(oren)...sayakn budak kecik..jadi haruslah di apit oleh 2 orang kakak..hikkssss!!!
apa sebabnya nyer perasaan takut tu timbul...??? ha mamat nie punye pasal lar...si Alfonso de Albuqurque ... seram tak..???riak wajah beliau yg agak pelik n tak bape nak nsem memerhatikan kami ni tidoQ..gila hang taw..takuiit acikk..tapi yolar..patung ni tak dok nyawo pung.... tapi kan aku plak ade imginasi yg amat lar forward dan dasyat..yg setiap malam patung2 ni ade life dorang sendiri..malam2 je bernyawa..alar cam citer nite in the museum...korang tgk tak?? dgn t-rex tu duk bernyawa...aaaahhhh!!! seram lagi sekali...hmmm....

ni pun agak menakotkan....klu uolls pasan kat lower deck tu gak..ujung kat tangga tu ade cam bilik pusat tahanan..dulu2 masa zaman portugis tu..klu dorang ade tahanan..letak lar dalam bilik nie...dah macam org emas aku nengok!! for your info..ni bukan lar kapal betul pung...ni kapal replica..PERZIM was rebuild utk kita tahu pasal kapal ni... klu kpal betul..mampuihhh aku tak nak tido dlam ni...tak boley blah macam2 terbayang....

Actly,ikutkan PERZIM dorang wat program ni..sleep over at Stadhuys Museum..lagi seram ok...!! sbb Stadhuys tu bangunan betul...bukan sket2 replika dik oiii...makanya..macam2 lar ada dlm tuh..xsanggop weehhhhhhh!!!! dorang request kat PERZIM nk wat sleep over tu kat sanun..tapi xlepas..asik reject proposal tuh..cuz PERZIM kata tempat tu terlalu "KERAS" n menakotkan..ha..ha..apa yg ko pikir tu...back on track k....hiikksss...

Masa sume dah ready nak tido..management tutup lampu..cuma lampu kat bahagian patung tahanan tu lar yg bukak...hmm..mase briefing tu ..si shaukani ni ade gak menakot2 ladies..cakp nmpak terbang itu ini..diam2 sajork...sape tak cuak kan..tapi Allahamdulillah..daku berjaya tido dlm museum tu..best woookkk..cuz sejuk jer..aircond nye..masyaAllah..!! nyaman...betul2 plak ngadap aku..caiiiitt!! salah port...tak nak aircond ko tido sebelah HAng tuah...nan ado aku nak tido kat sunun... 

mase nak tido msj2 ngn Mr.Shyir.dia leh ckp per taw (ishh..dady ni risau my tdo kat situ...kot2 la apa2 berlaku..susah hati.." wah...susah hati taw laki aku nie...maceh2 kerana sayangkan tunang mu ini...aku pun mms pic baru dia puas hati..hikkss...ada tgh malam tu aku dh tido..tapi Mr.Shyir msj aku..ade vibrate bwh bantal...tapi nan ado jugak aku pi nengok msj tuh...sbb bila aku dah tido..nk bukak mata takutt..kot lar..bukak2..ha ko..kena sergah plak....

hmmm..tido tanpa gangguan pun..amat best..tapi kul 5 lebih dah terjaga..cuz aircond seuk giler..kul 6 baru off..terus terbangun..siap2 terus check out dari kapal...proceed to Naza hotel back..for breakfast n refreshing terus check out utk next ctre plak....hehhe...

p/s: ye..ye..daku taw...korang dah bosan pasal melaka ni kan...nak abis dah n3 nie...huhuhuh...

2 comments:

Lynda said...

ann..tak penah rasa jemu baca blog awak..n i like melaka so much

azman said...

kt melaka ke