Pages

Monday, April 6, 2009

Chicken Spegetti + Black paper Potato Grilled

This wording Kerajinan Mendatang tue..???? hmmm...ye...Ann GreenStrawberry telah merajinkan diri beliau utk memasak...tah kenapa mood aku utk memasak plak..caaa...rajin lar sgt kan...kejadian ni berlaku pada sabtu...rase cam nak makan spegetti tapi xde sos spegetti..camne tuh..?huhuhuh...

Chicken Spegetti
okay..gravy ni aku wat sendiri resepi ni....wothout sos spegeti prego lar,kimball lar..ni self making okay...tapi rase sedap dan enak....seyes weh...nk resepi ker? okay lar..aku bg...tapi klu uoll nk try..try lar..klu xnak xper....skill masak aku ni jarang nk tunjuk2..tapi mak aku akn ckp bila aku masak.."okay..sedap!! dah boleh kawin dah...." hahhahha..apa maksud tu eh?????? lu pikir lar sendiri...hihihihi
Bahan2 :
Spegetti (ikut byk mana uolls nak)
3 bj bwg merah kecil
2 bj bwg putih
1 sudu besar Sos tiram
1 1/2 sudu besar cili kering
Daging Ayam dipotong dadu(sukati nk byk mana)
Sedikit black paper
Garam secukup rasa
Setengah biji bawang besar potong dadu
4 biji tomato dikisar(jgn halus sgt)
Setengah biji lada bengala
Fish ball(ikut suka nak byk mana)
optional: klu nk buh sos tomato sket pun boley..sape yg suka masam lebih

Cara2:
1. Tumis bwg merah,putih,sos tiram,cili kering...pastikan separuh garing
2. Masukkan ayam,blackpaper sket,garam dan tomato yg dikisar
3. Bila dah menggelegak..masuk bawang besar..fish ball..lada bengala..pandai2 rase garam tu cukup ke tak...
4. tunggu pekat sket...pastu leh hidang......

resepi ni uolls leh wat adjustment sendiri..dari segi rase n apa yg kurang..ikut tekak masing2...

Blackpaper Patato Grilled...

ni 2nd menu aku buat..ni pun sesaja je..terasa nk makan patato grilled..hehhee..alalaa..western..menu diat pun ada gak ni..sbb gantian kepada nasi...nak gak ke resepi nyer??? aku bg lar ek?? aku ni x kedekut ilmu...mmg nk share je...ehhehehe

uolls just perlukan : Kentang,blackpaper,lada putih,garam,minyak masak,minyak bijan(sket sajer.jgn lebih nati bau xenak.klu xnak buh pun xper)...semua bahan tu,uolls mixed..perap jap..pastu grilled...n siapp lar...taste is so good..dan leh kenyang makan nie..hehehhe...

actually, aku suka masak..tapi bila kena mood n time kerajinan melanda..tapi aku rasa mmg aku dah rajin skang..hehehhe...yelar..nk kawen kena lar rajin..klu tak nati hubby nak makan apa kan? i lyyykkkeee...hehehhe..dan aku pun amat lar suka nengok chanel AFC tu..sbb best wookkkk!!! hehe..

next 3rd menu aku wat is...tguu next n3 k...

p/s: pasni klu ada resepi lain..aku post k..klu korang ade resepi menarik pun leh share gak...hhehe

5 comments:

Neeza.Areef said...

pndai ann masak semua tuh...elok la utk masa depan..hehehe

Ann GreenStrawberry said...

sis neeza : boley lar...janji kita tahu..dari tak taw langsung kan...

Raihanna said...

wow..nampak menyelerakan nie ann... nak sikit.... wawawawa~

Ann GreenStrawberry said...

Rai: boley2..huhuh....meh jumpa ann..

Ann GreenStrawberry said...

ciare: xde tere mana pon..huhuhu..tapi kena lar blajor2..eceehh...

insyaAllah pas raya puasa ni..bln 10...hehe..lambat kan? kan?..leh chills lagi nie..