Pages

Wednesday, December 21, 2011

Dimsum/Dumpling Ayam

Salam Rabu.. nak buat entry wordless ke..? takyah lar kot..
citer bandung aku pun pending ni ha...
ekoran kejadian dah jatuh timpa tangga lagi.. aka malang..
tapi dah takdir.. ku terima... pengajaran untuk diri sendiri juga,,,

okay2.. malam tadi buat dimsum sendiri..
dimsum ke dumpling ke sama je jenisnya..
sama gak ngn wantan tuh...
cuma beza direbus,  di kukus juga di goreng..

ada yang suh share resepi.. ok lar aku share...
nak try sila try.. ai tak paksa...


\
begini lah dimsum Ayam AGS...
Bahan2 : ( 2 - 3 org makan)
  • Seketul Dada Ayam ( di kisar lumat)
  • 1 biji kentang
  • 1 sudu sos tiram
  • sedikit garam
  • lada sulah
  • daun sup
  • 1 inci carrot
  • 2 ulas bawang putih
  • kulit dimsum
Cara2 :
  • Kisar lumat dada ayam
  • rebus kentang sampai empuk dan lenyek2
  • letak dalam mangkuk untuk gaul
  • racik2 daun sup, carrot cincang halus2
  • chop2kan bawang putih.
  • masukkan garam,lada sulah, dan sos tiram.
  • gaulkan semua. dan bungkus lar dimsum cam kat bawah ni...
  • kasi klim2 sikit tepi dia...masa nak cantum kulit nak bungkus tu.. jangan lupa sapu air keliling kulit tu untuk kasi melekat...
  • rebus sehingga dimsum ni timbul.. nak kukus pun boleh...

kelim tepi cam ni.. kasi kedut2 sikit...
pencicahnya adalah sos cili jer.. sedap jugak...

ok sekian resepi AGS..yang bukan chef


1 comment:

GreenJade said...

wow best ni.ok jugak kan bikin sndiri. thx sis dpt idea masak memasak malam ni hehe.

salam singgah.salam ukhwah :)