Pages

Thursday, July 26, 2012

FAHIM : ajar kemas mainan

Salam ramadhan yang ke 6.. Alhamdulillah.. Hampir seminggu dah kita berpuasa.. Terima kasih ya Allah..

Lama plak tak berblog.. Mmg saya mempunya masalah kekangan waktu.. Jadinya rasa tak best bila masa kita adalah terhad. Even boleh berblog dihujung jari je.. Tetap tak mampu nak buat entri.hehe..

Cerita pasal anak bujang saya ni.. Kemain aktif dan ligat sgt2. Surely penat melayan kerenah dia.. Tapi ada dia kesah.. Jadi ibu kena redha dan pasrah.. Apa boleh buat.. Anak sedang membesar malam setiap perkara yang mereka lakukan adalah pembelajaran bg mereka.. Kan..

Jadi, saya sudah mula ajar fahim mcm mana nak kemas semula barang yang dia dah amik dan letakkan semula ditempatnya. Alhamdulillah dia faham. Dirumah ada bilik khas buat fahim. Semua barang2 dia termasuk mainan dan pakaian saya letakkan didalam bilik. Budak2 mana pernah xde mainan.. Xkira kecik besar murah mahal tetap ada. Bakul mainan pun dah melimpah. Mainan yang besar pun byk.

Dulu saya biar je fahim nk tunggang terbalik semua dlm bilik dia. Terabur semua mainan, buku2 sampai tak larat dah nak kemas. Now saya buat camne taw. Nak mainan dia akan ckp kt kita. Ambil satu mainan bawak keluar then tutup pintu bilik tu. So dia akan main satu mainan sahaja sampai bosan. Bila bosan dia kan minta tukar mainan. Konsep yg sama. Bila pintu bilik tutup xde lar dia keluar masuk bawak mainan.

Dulu saya selalu gak stress akibat rumah bersepah dengan toys yg superb banyak.. Grrr.. Mana taknya, dari depan pintu masuk sampai ke pintu dapur boleh? Besar2 xpe jugak.. Ni ball kecik2.. Cars kecik2.. Phwew.. Fengsan nak tonggeng2 amik mainan dia yg terselit bawah sofa atau almari. Since tu yg kasi tutup pintu bilik dia..

Nak baca buku pun sama. Amik satu buku letak ats meja kecik tu. Ajar sikit2. 5 minit pun jadi lah. Dah boring dia kata "dah".. Tutup n simpan buku kuar bilik.. Huhu.. Sejuk perut ibu nak..

Harap2 berkekalan lah cara begini. Ni je cara nak ajar anak supaya tak nyepah.. Hehe.. Senang kerja..mata xsemak tgk mainan bersepah.. Hehe.. Pasni nak beli poster yg ada ABC,123,alif ba ta n etc.. Belajar pakai tu pula. Ibu akan ajar juga kamu tidur dibilik sendiri.. Owhh.. Kita kena setup wardrobe kamu nak.. Yg ikea punya tu.. Ibu dah aim dah..

Selain tu.. Ajar utk potty train , ABC..dah dpt.. Abc je lah.. A ayam B ball C cat.. Semua campur malay english.. Hadoii.. Xpe2..
Eh terpanjang pulak.. Sambung lain topic nanti.. Hmm geli tak saya guna saya.. xpelah.. Sikit2 buat perubahan.. Lama2 boleh terima lah nanti.. Hehe
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments: