Pages

Monday, March 26, 2012

Umrah Family – (Qudum Mekah) Part 4

 Salam Isnin... Alhmdulillah nak sambung cerita umrah kita... after miqat (niat) di Bir Ali.. perjalanan ke Mekah dari Madinah diteruskan..perjalanan lebih kurang 5 jam.. Akhirnya apabila masuk je kota Mekah.. dari jauh dah nampak menara jam Mekah.. Hati terasa debar sangat2.. sebab nak berdepan dengan kaabah..

Sampai je Mekah.. terus ke hotel check in dulu.. sebab sampai pun dah malam dalam kul 9 malam 7 mac. tapi pastikan lagi dalam keadaan berihram sebab dah miqat tadi. if langgar kena bayar dam pula... dah makan.. rehat jap.. jadi kul 12 malam terus ke masjid.. masa ni tak lar ramai sangat nak melakukan Umrah Qudum.. atau dipanggil umrah selamat datang... Apabila melangkah masuk mekah wahib melakukan umrah ini..
IMG-20120308-00191  
Di saat kali pertama melihat kaabah.. menitis airmata ini. seperti tak percaya aku sedang melihat kiblat ku... kiblat seluruh umat islam... Masjidil haram memang tidak pernah sunyi. tidak pernah tutup masjidnya.. sentiasa dipenuhi dengan umat2 islam yang sedang beribadah dan beriktikaf..

Melangkah je kaki di Masjidil haram.. turun ke dataran tawaf untuk melakukan tawaf.. disertai niat.. maka bermula lar dari Bucu Hajar Awsad dengan lafaz "Bismillahi allahuakbar Allahuakbar Allahhuakbar walillahilham " sebanyak 3x  sambil lambai ke arah hajar aswad lalu kucup. Maka wajib melakukan 7x pusingan...
IMG-20120308-00188 Menara jam.. atau dikenali Zam2 tower di waktu malam...
Selesai Tawaf.. lakukan solat tawaf 2 rakaat di belakang hijir ismail..di ruang solat di belakang.. dah berdoa baru lah kita buat saei pula.. sebelum tu singgah minum air zam2 dengan menghadap kaabah dan niat dalam hati untuk apa minum air zam2 tuh.. terus buat saei 7x bermula dari safa ke marwah.. kemudia tahlul...setel semua dalam pukul 2 pagi jugak lah
IMG-20120308-00184 
baru selesai umrah di malam pertama sampai di mekah.. happy...  IMG-20120308-00176 
  fahim dapat coklat masa tengah2 tawaf tu.. ada pak arab bagi dia coklat.. xde masalah langsung bawak dak kecik niIMG-20120308-00198
pastu kepenatan jadi tumpang nyang punya kerusi roda. tak larat ibu nak dukung balik hotel...
esoknya khamis.. rutin seperti biasa.. xbuat umrah tapi tunaikan solat 5 waktu kat masjid... kebiasaannya hari khamis orang ramai masuk ke mekah,.. jadi masjid agak penuh..
IMG-20120308-00205
Khamis 8 mac - orang ramai memenuhi ruang tawaf...
 IMG-20120308-00217 
beginilah keadaan di malam jumaat.. penuh sepenuhnya dataran tawaf ni. kalau nak buat tawaf pun mmg kena buat pusingan besar... 
IMG-20120309-00226 
ni pula keadaan jumaat pagi.. Jumaatkan hari cuti arab saudi.. so malam jumaat ramai iktikaf di masjid.. biasanya lepas solat jumaat baru lengang sikit..

tamat umrah pertama atau umrah selamat datang kami.. seronok.. perasaan tu mmg tak dapat di gambarkan... sangat2 best lah..

next entri coming out later ye...

1 comment:

Ciare Baha said...

masyaAllah..kite tgk ni rasa nak menitik air mana...

ya allah, bila pula giliran kami utk jd tetamu rumah allah ni...insyaAllah satu hari nanti...


sobs..serius terharu tgk...fahim pon such a good boy...behave jer :)