Pages

Tuesday, January 4, 2011

Rentetan kejadian Bersalin Fahim Mikael

Salam Semua.. ya amponn!! dari sehari ke sehari nak update.. asek lar tertangguh.. almaklum.. bila kita dalam pantang ni.. nak2 baru jadi ibu.. nak sesuaikan semua benda amat lah mencabar.. fuh!! berpeluh2 dibuatnya.. ni pun fahim tengah tidur.. update lar laju2...hhehe...

Sedar tak sedar dah seminggu bergelar ibu.. hehe. tak sangka.. ok lar.. meh ler aku citer sikit pasal kejadian bersalin tuh..sangat mencabar ok..ehhhe..
AWAS! ENTRI AGAK PANJANG...

27 December 2010
  • Pagi dalam kul 10am.. g check up kat KK.. sebab aku dah overdue kan.. overdue 4 hari gitu.. terus jumpa doctor.. scan jantung bb semua.. pastu doc tak cakap banyak.. terus kuar surat refer ke hospital terus...tak boleh watpe lar kn.. redha.. since pagi tu aku dah memerut dengan jayanya.. sampai 7 kali ko taw.. kira kosong terus.. kuikuikui... balik umah.. kasi santai2 dulu.. lepas zohor baru g spital..
  • Sampai hospital terus ke tempat pendaftaran wad bersalin.. kasi surat semua.. pastu kena interview dgn doctor bagai.. scan lagi sekali.. pastu cek bukaan dalam 1cm baru bukak.. tapi yang peliknya.. memang aku takde tanda langsung k.. tak sakit apa2.. kira serah diri je kat spital.. scan punya scan dengan doc pakar.. sekali tengok air ketuban dah kurang.. ada dalam 4 je.. yang lain2 dah kosong.. erti kata lain.. mmg air ketuban sikit sangat.. doc bagi option.. induce je... doc bincang dengan weouls hubby n wife.. bla..bla..sign surat untuk induce.. Doc kata esok paginya induce...
  • Siap2 masuk wad.. time ni aku dah sedih dah.. dah lar takpenah masuk spital kan.. sekali kena tido lagi kat sinun.. abis waktu melawat tu mr.shyir pun pulang.. dan aku biasa lar.. berdrama nangis2 sedih.. huhu... takut pun hado...
  • dalm kul 8pm tu.. Doc sekali lagi datang.. dia kata nak scan lagi sekali untuk pastikan betul ke tak air ketuban tu kurang.. jadi aku pun pergi sehelai sepinggang ke labor room untuk scan lagi skali.. scan2 mmg dah turun jadi 3... terus doc kata.. tak boleh tunggu lagi.. induce malam tu jugak dalam kul 9.30pm... masa ni aku tak sempat nak bagi tau mr.shyir yang aku kena induce malam tu jugak.. tak sempat nak amik baju bby kat wad semua... mmg zero lar.. masuk je ubat tu kat bawah... terus duk dalam labor.. dalam hati aku hanya tuhan je tau.. yang aku tak sempat nak bagitaw suami aku yang aku nak bersalin.. dan saat2 aku sakit tu mmg mr.shyir takde kat sisi aku pun..
  • Sebelum aku masuk LR tu.. nurse tak kasi aku balik wad pun.. tu sebab akutak dapat contact langsung.. berserah pada Allah.. andai kata Allah ambil nyawaku.. aku redha ketika itu.. aku hanya berdoa supaya Mr.Shyir dapat rasa apa yang aku rasa.... sob..sob..sob..
28 December 2010
  • Masa dalam LB tu.. mmg ko dengar orang lain sedang berlumba2 bersalin.. kejap2 dengar orang mengerang.. nak push.. dengar suara baby nangis.. OMG! aku banyak selawat dan baca apa yang patut.. masa tengah malam tu.. contraction belum kuat lagi.. kul 4pagi tu.. cek bukaan baru bukak 4cm.. doc pecahkan air ketuban sekali..masa tu dah ada rasa contraction sakit.. minta ubat tahan sakit.. so agak lali dan ngantuk.. sambil tu CTG baby stil kat perut dengar jantung baby...
  • Kul 6pagi.. cek bukaan lagi sekali.. baru bukak 6cm... masa tu sakit giler.. sampai aku minta oksigen... menahan sakit nauzubillah... dah kul 8.30am tu sakit makin kuat.. selang seminit mmg tak boleh tahan.. pastu aku cakap kat doc.. tak tahan sangat.. sampai cam nak terberak.. diorang cek bukaan dah 9cm.. terus siap2.. '
  • Ready tu push.. fuh punya lar ramai doc tunggu kat bawah nun.. push punya push.. pegang kaki aku tak kuat nak push.. last gantung kaki baru push kuat sikit.. yelar 1st pengalaman tak pandai nak push.. dengar ctg baby pun slow.. doc decide vacum.. ada lar dalam 5 6 kali push baru kuar baby... rehat jap.. push lagi sekali untuk kuarkan bahu dia plak.. pastu baru lega...baby kuar kul 9.02pagi..
  • Doc angkat baby letak atas perut suh tengok gender dia... so aku kat BOY.. ya Allah! masa tu.. aku menangis terharu.. tak sangka bayi yang aku kandung.. keluar dari rahim ku.. subahanallah....
  • Doc kuarkan uri semua... then baru jahit.. masa jahit tak rasa apa dah.. ngilu2 skit.. dalam hati berdoa..agar mr.shyir mencari aku sebab satu malam tak dapat cari aku..
  • dah setel semua.. susukan fahim.. tengok dia je.. hilang rasa sakit tu.. siap aku kata eh tak ingat dah camne sakit contraction tadi.. haha...
  • Dalam kul 12.00 tengahari baru tolak kuar dari LR aku cari Mr.Shyir,.. nampak dia.. tersenyum lebar..fahim letak kat celah kang2.. Mr.Shyir hepi sungguh... dah transfer ke wad.. baru aku tanya mr.shyir dah azankan ke belum..
  • Dia kata kenapa aku tak bagi taw masuk LR malam tu.. aku cerita itu ini.. then pagi tu dia risau tu yang g spital cari aku... tanya nurse n katil jiran.. terus ke depan LR.. tengok kat screen nama aku dah kuar.. tu terkejut giler...hihi...
  • dah masuk wad baru lah citer itu ini... mama semua datang.. hihi.. akhirnya lahirlah.. Muhammad Fahim Mikael..
Ni lar rentetan kejadian bersalinkan fahim... tragis tanpa disisi suami.. aku berjuang sorang2.. tapi apa2 pun.. alhamdulillah.. dah selamat semuanya.. eh! terpanjang plak entri aku ni.. thanks cuz sudi membaca.. sekadar berkongsi pengalaman...
ok2 mau makan... jap lagi si Fahim ni bangun nak susu plak.. hehe.. jumpa next entri if aku ada masa nak update k...

kepada rakan2 yang mau bersalin.. selamat berjuang ye uolls.. semoga semuanya selamat..

13 comments:

masdila said...

ok,,,da bc sudaaa

Hasnah said...

thank you kak share pengalaman akak =) alhamdulilah semua dh selamat. Muah2! utk bby fahim! ;D

Miss Moon said...

congrat ain ....akak membaca ngan bersungguh2 ...

slamat berpantang yaaaaaaaaaa....anak teruna ain handsome la ....nampak cam muker ain

Miss Moon said...

congrat ain ....akak membaca ngan bersungguh2 ...

slamat berpantang yaaaaaaaaaa....anak teruna ain handsome la ....nampak cam muker ain

PuaN su SU said...

ann,,,,terharu membaca n3 ini...
tahniah...moga anak menjadi anak yg soleh..amin

pRincESs_N said...

wahh..suke bace kisah2 org bsalin ni...me counting da days...excited plus takott..

mAr@ZiEy said...

Kak Ann

Sama la kite..berjuang tanpa suami di sisi..Mar dlu siap suh husband blk berbuka kat umh coz igtkan lama lg nak deliver..tup2 tak smpai 5 mnit dia blk..da skt tnpa gaban..bukaan pun da 9cm..alhamdulillah..sume da selamat..next baby tak mau da bg dia blk..uhuhuhu

lina said...

Tahniah ann...wah dh jadi mama rupa nyer....

CikYana(",) said...

such a sweet experience..
huhu tp menakutkan pun ade gak

even i'm not married yet
but txh cz sharing ur experience with us :)

rDnA said...

macam-macam experience bersalin ni..ape2 pun ann dh lega dah..dna ni duk menghitung hr.takut gak

Ilyani said...

alhamdulillah...congrates ye... :)

shiela said...

salam anne;
lama x singgah blog anne..tau2 dah bersalin dpt baby boy..hee..congratulation :D..selamat masuk ke alam ibu2an pulak..n selamat berpantang..

Ann GreenStrawberry said...

thanks semua..
Alhamdulillah.. semua dah selamat.. satu pengalaman yang indah dalam hidup..