Pages

Monday, January 10, 2011

Semua Ibu berniat untuk BF kan anak mereka..

Salam Semua.. oleh kerana Fahim tidur dengan nyenyaknya.. ibu dia pun mula curi2 update blog..

Korang rasa apa yang aku nak citer berdasarkan tajuk kat atas nun?
sudah semesti lar pasal BF ni kan..?
okay.. aku citer lah pengalaman aku skang ni..
dari awal mengandung lagi aku berniat nak ully BF kan fahim..
Masa malam pertama kat hospital...
Fahim menangis je... sebab tak cukup susu...
masa tu susu aku tak banyak lagi...
berak dia pun masih hitam lagi..means belum ada proses pemakanan..
kesian tau.. nak tak nak aku cuba juga suapkan susu tu..
lama2 dia tidur sendiri sebab penat menangis..
sob..sob..sob..

balik rumah.. malam nye tu.. sekali lagi menangis tak tentu pasal..
air susu aku masih tak banyak lagi....
dia punya nangis stok macam kena pukul ko taw..
terus gear 5.. laju je.. nak dah dekat 12midnite..
mana nak cari susu Fm malam2 kan..
Mr.shyir keluar cari kat 7e... naseb baik ada...
bancuhkan susu baru dia senyap..
selama ni mmg dia lapar..
aku kalau anak nangis.. aku nangis.... haduihh..
dasar cembeng...

kebetulan esoknya nurse datang umah cek baby n aku..
masa tu air susu aku still pekat.. dan kebetulan malam sebelumnyatu..
jiran aku hadiahkan pum beteri.. try2 pum..
lama2 air pun banyak.. seronok lar kan..
pum2 dapat 4oz.. ada tu sampai 8oz.. siap buat stoklar..

oh ye! Fahim tak BF.. sebab dia mmg tak pandai..
dia lemas.. walaupun aku cuba berkali suapkan kat mulut dia..
malah meraung, melalak serta merajuk tahap dewa...
haduihhh.... nak tak nak pum masuk botol.. baru senang hati dia..
siap sengeh memanjang....

skang ni... aku dah demam 4 hari sebab bengak susu melampau..
sampai aku rasa B aku ni nak pecah..
bila B bengkak.. secara automatiknya aku akan demam menggigil tahap kronik..
serta tak dapat diampunkan... serius.. cepat2 makan ubat demam.
dah berpeluh barulah B tu ok.. kuar air sikit2.. tapi kena picit dengan tangan..
if guna pump.. memang sakit dan air tu sikit je kuar...
bila demam aku g lar klinik.. doc bg ubat demam n susut bengak..
makan je 2 ubat tu.. terus air susu semakin sikit..
lagi lar aku stress ko taw...menangis2....

skang ni Fahim terpaksa campur2 lar minum air susu badan n susu FM..
nak buat camne.. bukan aku tak cuba segala petua banyak kat susu n susut bengkak...
tapi tak berkesan.. skang ni kalau pum pun adalah dapat dalam 2oz je..
tu pun jenuh lar smpaikan 2oz tu...

Mama kata.. air susu ni anugerah Allah.. tak semua orang dapat...
atleast bersyukur anak kita dapat jugak minum susu badan.. dari takde langsung...
apa2 pun aku masih berusaha untuk Fahim terus merasa susu badan...
Biar antibodi dia kuat sikit..

sofar Fahim kalau nangis pun nak susu xpun sakit perut..lain2 ok je...
alhamdulillah..mudah2an allah permudahkan lagi...

Doa2 lar aku cepat sembuh... aku ni on off je demam...
Kesian pulak kat fahim...ibu dia tak dapat melayan sepenuhnya..

sorry no pic fahim in this entri.. aku pakai lappy adik..
lappy aku bengong kejap2 padam... ngek betul...
dalam tu banyak gambar fahim..
kalau tak dah banyak gambor dia aku tepek kat sini..

5 comments:

pRincESs_N said...

xpe laa..kita da berusaha kan...doa2kn fahim nk bF..

Unknown said...

alhamdulillah...fahim dapat juga susu tu...tak per jgn putus asa ain...teruskan usaha...berdoa sentiasa...bila perah susu tengok muka fahim pasti banyak susu yang akan keluar...lagi satu kalau fahim dah boleh susu direct dari ain...yang sebelah lagi ain perah....pasti susu akan kembali banyak semula...jika rasa dah perit ain perah selalu...pasti demam ain baik....jgn putus asa adikku...kaksu akan kongsi pengalaman ngan ain....cium fahim untuk ibu su yer.....

Unknown said...

btul
susu ibu adalah anugerah
tak smua org merasa
maka, kita yang dpt gak peluang ni walau tak semeriah org lain
kena syukur
tak payah la nak furst lebih2 kalau anak terpaksa minum cmpur susu bdan ngan susu tepung

Sue said...

Salam.. bila baca ni teringat masa bersalin anak pertama. mcm tu jugak yg sy rasa bila breast bengkak gile2 tp susu tak kuar. menangis2 dibuatnya menahan sakit n kesian kt baby. petua nk kurangkan bengkak : letak daun kobis bulat kat breast bagi sejuk.. nnt susu akan meleleh kuar tp tak leh taruk kerap sgt coz bole buat susu kurang. lagi satu, tuam dulu dgn air batu supaya hilang rasa sakit bengkak, then pam. sy dulu nak kurangkan bengkak, tuam dgn air panas je.. tp tak kurang pun. last2 doc kata tuam dgn air panas ni, susu mmg lagi byk dlm breast tp jalan takde nak kuar, so jd la bengkak.. try tuam dgn air sejuk dulu ok. rajin2 picit supaya laluan susu ada, tak pun mintak tolong hubby bukakan laluan tu :) im sure u know how kan..? mcm baby jugak :) sucks smpai susu kuar. gud luck!

Ann GreenStrawberry said...

thanks to All.. insyaAllah.. walaupun susu berkurang.. tapi ann usaha juga bagi kat fahim minum.. atleast dia merasa juga susu ibu..