Pages

Tuesday, March 30, 2010

Ada kebaikan dan keburukannya berFB ni

Okay fine.. tipu lar kan…skang ni sapa yang tak de facebook ni… 90% semua ada kan..  kalau orang yang umur 50 tahun lebih tu pun ade acc fb takkan uoolls n kita yang muda ni takde pulak kan… ok.. tu intro jer…

apa yang aku nak highlight seperti tajuk di atas tu.. setuju tak apa yang aku kata tu… ada kebaikkan dan keburukannya betul tak?.. ok.. meh lar aku senaraikan kebaikan dan keburukan berfacebook ni..

Kebaikan

  • Dapat menambah kenalan – betul jugak.. mmg lar tambah kenalan.. tapi kalau dah tak kenal tu takkan pulak nak jadikan kawan2 sok2 kenal pulak kan.. so yang mana tak kenal… mmg aku ignore jer.. malas nak approve hapa….
  • Jumpa/searching kawan2 sekolah/universiti/kolej etc – yup.. ni aku agree lar sangat2.. disebabkan facebook ni jadi terkenal kat Malaysia n serata dunia kan.. tipu lar kalau dorang takde acc fb ni kan… so.. dengan adanya fb ni dapat jugak kita jumpa ngn kawan2 lama..masa kat sekolah dulu. yang dah lost contact semua..kita dapat jumpa balik… dan masa tu macam2 citer lar yang keluar..
  • Bertemu Jodoh – yang ni aku tak bertemu jodoh ngn Mr.Shyir kat FB.. We ouls bertemu jodoh kat Myspace.. hehhehee… those yang bertemu jodoh kat FB.. alhamdulillah… hehehe…semoga ke jinjang pelamin hendaknya..
  • Business – yup.. ni FB ni kira satu platform untuk kita berbisnes.. tak semesti nya kena bukak kedai or sebagainya… dengan ada FB or blog2.. tentu nya ia jadi satu tempat untuk mencari duit sampingan… aku pun gunakan FB ni sebagai platform untuk aku kembangkan bisness sendiri… korang pun sama kan…
  • Mengetahui perkembangan tertentu – yang ni korng tau lar kan.. once update status..kompem semua boleh baca.. sah2 ko tau orang tu camne..sihat ke dia… meroyan ke dia.. tul dak..
  • hmm.. apa lagi… sila tambah..hehhe

keburukan

  • No privacy – hmm.. yang aku ade stuju jugak.. agak kurang privacy lar.. kadang2 orang boleh terjah wall kita sesuka hati… tak pun masa update status kan.. orang taw keadaan kita camne… tengah emo ke sakit ke..gado laki bini ke…
  • Status – boleh rujuk no privacy tadi.. sama je… tu sebab hati2 bila kita nak update status ke hapa.. kadang2 kalau orang pk lain pasal status kita pun jadi satu hal gak kan.. baik kalau nak update status tu kena pk sebelum ko enter n publish status tu..
  • Jumpa orang tak berkenaan – yang ni mmg sakit jiwa gak ni.. kadang2 tu terjumpa lak orang2 yang tak patut kena jumpa.. contoh cam ex2 kita ke.. musuh ke kan… nak2 ada pulak mutual fren plak tu.. hishh…. sentap mak… tapi wak dek sudah kan.. hehehhe
  • Application mengarut – ha ni satu hal… banyak na lar application tah apa2 tah.. tetiba suh aku buat lar hape lar.. bukan aku tak nak… tapi aku no time tuk sume ni… dan jangan lar send2 application tu kat aku..
  • Virus lahanat – ha ni lagi lar.. ada sampai tu… konon virus fb lar ke hapa bendanya.. tag photo bagai nak rak penuh aku nye album.. pastu aku tak leh nak remove.. sengal… tulun lar weh…
  • Tag photo – tolong jangan tag phot if takde berknaan dengan aku.. memenuhkan notifications aku jer…
  • Owner  Yahudi – ni mesti kornag dah taw kan… aku malas nak explain ~~ sbb aku pun men FB gak.. niat untuk cari member2 sekolah… hahaha
  • apa lagi… ha korang mesti taw jugakkan…

okay lar.. aku tak taw lar korang mengalami ke tak apa yang aku alami ni kan.. so if yes! ngn aku nye hujah hari ni.. bravoo ku ucapkan… if not aku ok jer.. hehehe…

disebabkan petang ni hujan.. maka aku wat n3 tah apa2 ni..

sekian terimassss

1 comment:

attyfir said...

pasai status tu ann leh je ..tak bukak utk everyone..hanya utk org tertentu..kalo ade org yg menyakitkan hati ..blok je..