Pages

Thursday, May 21, 2009

gulai lemak cili api sotong


balik keja aku gigih masak utk malam nyer menu..yelah..kan aku ckp..mama takdo nak masak..jadi aku lar tukang masak dalam umah nie kan...hmmm...tekak plak nk makan gulai lemak cili api sotong nie...waaahhh!! selera tak menahan wehhh...huhuhuu...

mula2 tu cam tak cnfident je leh jadi gulai ni kan...yelar..selalu tu mama yg monitor bab masak2 berkuah santan ni kan....bukan aku tak pandai..tapi jarang..bila dah jarang buat..maka harus lar tak confident...muaahhh...xpe2.. usha peti ais nk cari santan...tgk xdo..yg ade hampas kelapa...lorrr....haruslah aku kena perah kelapa tu kan...buat jugak lar...huhuh..tetapi hasilnya...perrrggghh!!! sodap..aku pong tak cayo weh...hahahahha....
amacam??? cara tak??? huhuh....sila jgn kutuk.waahh!! ade sound plak..huhu..

meh sini aku kasik resepi...walaupn korang dah taw cara nk wat nyer kan..hmm..ada aku kesah..?? ahahhahah...gilaaaakkk kamo ni Annn....

Bahan2 :
  • sotong (sukati bape ekor korang nak)
  • bwg merah n putih( hiris)
  • halia (hiris)
  • serbuk kunyit 
  • cili padi
  • asam keping
  • serai(dititik)
  • daun kunyit
  • garam
  • 1 biji kelapa (klu pkai santan kotak..taruk air sket)
  • 3 biji kentang
Cara2
  1. letak semua bahan tadi
  2. masukkan santan
  3. kacau sehingga masak

alar..senang jer weh...aku dulu pun ingat susah benar..tapi kacang golek2 taw....(ooiii..semngat masak sedang mai la....) lagi pedas gulai ni lagi uuummpphhhh!!! bese lr kan...orn n9 kan...tak pedas tak sah....tul dak?? hmmm..papa balik keja terus terjah dapur tgk aku masak per..sekali gulai lemak cili api daaaa.... mase makan tuh..2x tambah nokkk....apakah makna nya ituuu..??? hhuhu..malas lar nk vngga dah...nati korang tak shukkeee....ok2 aku stopp..!!

p/s: Alhamdulillah...berkat mama ajar masak..berguna jugak aku nie kan...so..Mr.Shyir....jgn tak taw...sayang boleh masak..dan kamu akan gomuuxx nati..ghehehehe

2 comments:

ciare (^_^)v said...

wahwahhh terernyaaaa :D

eh tp org nogori mmg pandai buat msk lemak cili api kan? bravo! ^__-

neezareef said...

ann
shud try la resepi nih
akak mmg x penah masak sotong mcm tu
biasa2 tu sambal ngn masak kunyit je la kan..