Pages

Monday, September 20, 2010

Exotic kah ? tapi sedap..

DSC05008 Tahu kah anda ini?? sejenis kuih? sejenis makanan? atau lain? tahu tak ni? adehh…

ok2.. ini adalah TEMBUSU atau PERUT atau USUS KECIL bagi SEEKOR KERBAU.

yup2.. dibuat sebagai makan ok.. dan aku makan.. sedap gilos… ok.. mungkin cam euwwwww!! bagi setengah orang tapi bagi aku yang dah diajar dalam family untuk makan benda ni dah tak kekok lagi.. malah cam best je…

Usus ni dibersihkan dulu lar… then.. rebus dalam periuk.. letak garam sikit.. rebus sampai lembut sampai tahap leh kunyah gitu… cicah pulak dengan sos ke.. memang terbaek.. nampak cam exotic sikit kan… tapi ni lar yang aku makan..

rasa cam makan jeli pun ada.. rasa kenyal2 lazat ditelan ada.. tapi sedap.. erk? camne aku nak describe ni… takpelah.. bagi yang dah penah rasa or makan sure tahu punya..

family belan n9 ni mmg suka makan benda exotic sikit.. means bukan makan benda ngarut dah vuduss… tapi makan daging landak, napoh, kijang, pelanduk, rusa, burung punai, otak lembu buat gulai lemak cili api etc.. pakcik aku adalah pemburu berlesen.. kalau di g memburu tu.. kang ada je binatang2 yang aku sebutkan tadi dia bawak.. untuk dimasak oleh nenek aku.. dulu aku pelik jugak nak makan.. tapi skang takdehal lar…

Mrshyir pun masa mula2 masuk family besar aku ni.. cam kompius je dia… sudahnya terjebak jugak makan2 benda gitu.. huhuh….

hmm.. but uolls jangan ingat aku buat repekan ajaib plak.. dah memang betul.. nak rasa meh datang jumpa aku.. heheh…

adakah aku membuatkan korang nak muntah.. alamak..! sorry2… tapi kalau tak citer.. sure uolss tak taw kan? kan? huhu..

5 comments:

masdila said...

law bkr lg dap ann,,,perap garam kunyit lu,,perh terliur....

Byzura Mj (By) said...

ok je. makan ngan air asam. slurp slurp!

Liquid said...

betul2, family incek liquid slalu bakar n cicah ngan air asam... menitik ayer mata makan sedap sgt.... hehe

farah keifli said...

setapppp...lagi berlemak lagi best..ngeee

Ann GreenStrawberry said...

Qaseh : ha tu lar..buat cam sate tu kan..

Bai : pergh!

Liquid : hamboi.. dia pong layan jugek...

farah : ahaks!!.. lemak2..