Pages

Thursday, September 23, 2010

RESIPI : Kebab Ayam Berempah = Kebab MAK ARAB

Semalam tah apa kes.. tetiba teringat kebab ayam yang aku penah makan kat Mekah time aku buat umrah dulu.. ciss!! dah berapa tahun yang dulu da.. tapi stil cam terbayang2 inti kebab tu.. damnn!

Maka dengan itu, balik je dari klinik pas amik darah setelah minum air gula tu.. terus ke giant cari bahan.. alar cari roti pita je pun..

DSC05032

Ni lar kebab yang dimaksudkan.. Namanya Kebab Mak Arab.. muahahhaa.. sebabnya… eh! suka aku lar nak letak nama apa pun resepi ni kan..kuikuikui… dah dialih bahasa jugak KEBAB MAK HARAP.. baca nada sengau k… kira cam mak harap2 sedap lar kebab ni.. cewahh! siap buat ayat pulak.. haha

ok2.. aku bagi resipi nye,,

MENU : KEBAB AYAM BEREMPAH = KEBAB MAK ARAB

Bahan2:

  • 3 ketul dada ayam yang dipotong dadu
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 1/2 sudu besar rempah kari
  • Sedikit garam
  • 1 ulas bawang besar di hiris halus
  • 3 batang kacang panjang dipotong kecik2
  • sedikit air
  • 2 sudu besar minyak / 1 sudu butter
  • Roti Pita / Roti Sosej

DSC05031

 Cara membuat :

  • Tumiskan bawang.. masukkan ayam juga sos tiram.. gaul rata..
  • Bila ayam tu dah masak sikit.. masuk serbuk kunyit dan rempah kari.. gaul lagi sampai sebati.. masukkan garam pula..
  • Kemudian masukkan bawang besar juga kacang panjang.. gaul sebati sehingga masak dan kering.
  • Roti pita dibakar atas kuali leper/frying pan.. letak sedikit majerin.
  • Belah dua roti tu.. dan masukkan inti.
  • Siap dihidang.
  • ***** kalau xde kacang panjang.. pakai kobis pun boleh..kalau tak pedas, boleh lebihkan rempah kari atau letak lada hitam.

DSC05032

Bila dah siap jadi lar begini.. makan panas2..sedapp taw.. DSC05033 Juga boleh pakai roti ni.. ok jugak…

Selesai sudah aku nye kebab Mak Arab.. muahhahaha… layan dua ketul dah kenyang…

Ok dah.. selamat menjamu mata semua…

3 comments:

♥ QaseH ♥ said...

uish dap nyer la,,,,

biler la kiter dpt merasa ann masak kan,,,

Ann GreenStrawberry said...

Qaseh : hehee.. buleh2.. sila datang rumah kalau gitu..

Bai said...

nak cuba lah. ades dah puasa. mencerut perut.