Pages

Monday, December 28, 2009

Pembelajaran dan keinsafan diri ini

NOTA PENTING : KLIK SINI UNTUK SERTAI CONTEST CREATIVE EDITING.TQ

Salam Isnin uoll..sorry agak lambat mengupdate..uolls sendiri taw kan...yang aku ni bz dan tak on9 sangat..akibat dari Kematian Arwah Nenek sedara aku tu kan..hari ni baru lar mengupdate sket ha...

ok since..petang rabu tu..bila dah taw nenek saudara aku meninggal..petang tu aku pick up Mr.Shyir dari tempat kerja then balik umah senawang..siap2 sume after meghrib baru geak ke rumah nenek..tak jauh pun about 10 minit jer dari umah aku.. yang meninggal nie..Kakak kepada nenek aku belah ayah..hmm..faham tak nie...ok done! Nenek aku ni mmg jaga nenek saudara aku ni lar.. dia sakit tua camtu lar..so gilir2 jaga ngn anak arwah nie jaga lar... so jenazah mmg bawa ke rumah nenek aku..senang sket.. maka bz lar kami...

meninggalnya dah petang dan kebumi pulak esok nye lar..so satu malam lar jenazah dengan kami.. takde lar rasa apa cuma baca yassin n al-quran hingga katam lar..aku ngn cousin aku ni amik  sket2 juzuk tu..sambung2 sampai katam...

dah agak2 tengah malam tu...mmg lapor lar kan.. yelar..kat umah tu mana leh makan or minum cuz jenazah ada kat umah..sebagai menghormati kematian. Makanya..kami 2 keta keluar g makan kat luar...area2 kampung jugak lar...

DSC04227

family aku,makcik2 aku n cousin2 juga ada...yo lar..dah laparkan..petang tu ada makan balik keja tu...yang ni dah tengah malam harus lar lapar kan...DSC04228

owh tetiba gambar blur.. 2 orang tu makcik2 ku... DSC04229suami ku melayan cousin2 bujang yang kecik...

selesai makan sume..dalam 12 lebih kot camtu.... balik umh nenek balik..then tak lama pastu..aku ngn Mr.SHyir chow balik umah..tido ler...

then esok nya datang balik.. cuz kebumi around 11 camtu kan..masa ni orang dah mula ramai lar...while aku rilek2 jer...wah..gitu lak..tak2..layan mertua ku..beliau datang ziarah...dalam kul 10 camtu nak mandikan jenazah lar kan..of cos bukan aku..tapi cucu2nya lar... 

okay kat sini aku taw kadang2 tak semua orang taw pasal fardu kifayah ni dengan detailnya..yang taw tu bagus lah.ianya perlu ada dalam pengetahuan kita..malah mendapat pahala.. jadi fardhu kifayah ni penting dan wajib dilaksanakan apabila ada keluarga/saudara mara kita yang telah tiada.  Masa kat sekolah dulu kita juga ada belajar tentang ni...tapi ianya teori je lar kan..praktikal nya tiada.. kadang2 tak semua orang2 muda ni nak buat menda ni.. kebanyakannya orang2 tua je kan.hhmmm...

DSC04230

Dari sini kita taw bagaimana pengurusan jenazah itu..baik adab-adab, memandikan jenazah,mengafankan,mengebumikan dll.. maka dengan perlaksanaan ini..timbulah keinsafan diri kita. Bagaimana pula kalau kita ditempat si mati? yang kita nampak adalah jasadnya... tetapi rohnya ada disisi memerhatikan apa yang orang2 ni akan lakukan.. bagaimana pula kalau kita berada ditempatnya..??? tidakkah kita sedih melihat diri kita diperlakukan seperti bayi atau pengantin yang baru dan akan bersanding seorang diri didalam kubur yang sempit tu???  ya Allah sedihnya tidak terhingga..ketakutan dan keinsafan mula menebal...adakah amalan2 kita didunia ini cukup untuk membantu kita di akhirat kelak..??? hmmmm... tidak mampu berkata apa..semoga kita memperbanyakkan lagi amalan kita untuk bekalan kesenangan kita di alam yang sebenar itu..

.......................

Cakap pasal Arwah..dia sakit tua.. Raya haji haritu dia ada rQuest buat kenduri 3mlam.. then since that dia tk mau makan minum.. so decide hantar ke hospital. Almost seminggu lebih duk hospital..dia hembuskan nafas terakhirnya.

around 10am tue.. dah selesai siap2kan kafan tu...(aku tolong2 tengok jer..) so procedd (tolong2 tengok jugak) time memandikan jenazah tue..plus kafan juga...kira proses from A-Z lar aku tengok..bukan apa pembelajaran untuk kita kelak..betul tak?

DSC04232

Ramai yang berjemaah sembahyang jenazah..sebelum dikebumikan

DSC04233

Permergiannya di iringi sanak saudara.. kebumi around 11 lebih camtu lar kot..aku tak pi pun..cuz nak prepare masak tengah hari untuk lunch pulak..

selesai pengebumian.,,7 langkah orang terakhir dari kuburnya..maka............ hmmm...fikir lah sendiri... sudah mula alam yang sebenarnya.. aku rasa korang pun boleh bayangkan..betul tak?? hmm..tak nak kata apa dah..

Semoga Allah cucuri Rahmat ke atas Rohnya...dan tempat lar dia di kalangan orang2 yang beriman Aminnnn....

malam jumaat tu kenduri hingga sabtu malam..3 hari berturut..

 

p/s : hmm..tetiba n2 berbaur sedihh..hmmm..

No comments: