Pages

Thursday, July 22, 2010

RESEPI : Ikan Bawal Sweet Sour

Amboiiiiiiiii.. pagi2 aku dah letak n3 resepi kan.. ahahaha.. bukan apa.. dah ada dalam draft ni.. kasi publish je lar.. hahha..ni menu masa weekend lepas kot… nak kuar malas.. kasi masak sudah.. bukan susah pun….

DSC05379

ok2.. tengok pic ni… rasa2 cam best tak.. hehehe.. bagi aku best ar sebab aku yang masak.. nak taw best ke tak.. kasi buat lar kan.. hehe..

dan sebab tak nak kedekut ngn korang.. aku share resepi ni ngn korang.. tak susah.. untung2 balik keja kang.. pi cari ikan bawal buat sendiri ye tak.. dah save untuk dinner kang.. huhu..

malas mau bebel.. aku kasi je resepi ni..

IKAN BAWAL SWEET & SOUR

Bahan-bahan :

  • 1 ekor ikan bawal :: tak kira lar besar mana.. ikut size uolls yang nak makan berapa orang.. kalau makan berdua..sedang2 sudah…
  • 4 ulas bawang merah :: tumbuk kasi hancur..
  • 3 ulas bawang putih :: tumbuk tanpa belas kasihan
  • 5 sudu cili boh :: ikut suka kalau nak pedas tambah lagi
  • 4 sudu sos cili
  • 2 labu bawang besar :: potong bulat2..maksud aku hiris lar bulat2…
  • mix vegetable :: ikut suka jugak kalau nak lebih nak kurang
  • Garam secukup rasa
  • Gula secukup rasa
  • Air secukup rasa
  • Tepung Jagung :: if tak pekat tambah lar.. kalu dah pekat tak yah tepung jagung pun takpe..

Cara – Cara :DSC05377

  • Goreng ikan bawal tersebut, jangan sampai garing sangat.. sedang2 je..
DSC05378
  • Panaskan minyak, tumis bawang sehingga terbit bau..
  • Masukkan cili boh/kering..tumis sikit.. masukkan pula cili sos.. gaul2.. masukkan air sikit..
  • Masukkan garam dan gula.. gaul sebati.. air yang dimasukkan tadi untuk dapatkan kuah yang banyak untuk cover ikan tu nanti..
  • agak2 dah gelegak.. masuk mix vegetable tadi.. gaul2 lagi.. sambil2 tu rasa2 lar.. cukup masin tak.cukup garam tak.. cukup pedas tak.. if kurang tambah mana patut.
  • last masukkan bawang besar tadi.. if kuah tu cam cair sikit.. boleh masuk tepung jagung skit yang dibancuh dengan air.. buh dalam agak2 je.. kang banyak2 pekat sangat tak syiok jugak..
  • dah setel sume tutup api.. n curah je kat atas ikan bawal tadi

  DSC05379 lebih kurang macam ni lar.. cover atas ikan tadi.. hidangkan.. pastu makan ngn nasi panas.. klu aku satu dish ni je dah kira ok plus nasi akan bertambah2.. ahhahaa…

uoolsss leh cuba lar kot kalau nak.. mesti suami anda suka. hehhe….

hmm. banyak2 resepi.. aku tak lar presenting cantek2 benar.. alar kad sudah.. kira aku ni tak segan ar nak tunjuk hasil usaha sendiri walaupun tak kreatip.. hahahahaa…

owhh!! tidak.. melaparkan aku jugak tengok menu ni.. dush!

1 comment:

Anonymous said...

thanks for the recipe...