Pages

Friday, July 2, 2010

Tak sengaja ke buat2 lupa?

sebelum nak mula bebelan dan rasa kecewa.. seribu kemaafan ku pinta… ini bukan menyinggung ke apa.. tapi cuma ingin ada rasa sedikit keinsafan dalam diri. renung2kan ye…

ok.. seperti yang semua taw..  hari ni hari JUMAAT bukan.. ye.semua orang ingat tentang hari ni dan setiap hari bukan.. tapi aku rasa benda ni tak patut berlaku.. terutamanya pada orang lelaki.. ok kat sini dah ada hint.. mungkin anda dapat meng”agak”..

Kita orang perempuan semestinya jumaat hari yang ditunggu.. lunch our mmg lar lama betul.. dan ini tak kisah lar.. tapi yang kisahnya pada kaum adam.. oppss! bukan semua.. segelintir sahaja.. dah tentunya hari jumaat adalah WAJIB bagi semua lelaki islam untuk menunaikan solat jumaat.. dan ini semua sudah taw dan juga termaktub dalam agama kita untuk melaksanakannya…

jadi.. benda ni dah perhatikan lama juga.. dah selalu lar kot tengok.. mungkin uols juga penah lihat… tatkala uolls nak beli makanan atau keluar waktu lunch tesebut.. jam dah menunjukkan masuk waktu solat zuhur yakni wajib menunaikan solat jumaat.. akan tetapi anda terlihat ada segelintir kaum lelaki yang sedang asyik makan dan berbual mahupun sedang berkeliaran diluar… dan ketika itu orang lain sedang berpusu2 ke masjid untuk solat jumaat…

dan asyiknya mereka sehingga lah.. waktu solat tersebut habis… hmm.. persoalannya disini.. adakah mereka lupa hari tersebut adalah HARI JUMAAT mahupun mereka adalah buat2 lupa?hmm.. tidak malu kah mereka..? tidak ada rsa keinsafan dalam diri atau tiada kesedaran tentang itu…

entahlah.. nak bercerita lanjut.. takut tersinggung nanti… anggap saja lar mungkin mereka tak sedar hari itu adlah hari jumaat.. atau mungkin mereka bermusafir.. kita mendoakan lar semoga mereka mendapat hidayah dari Allah swt..insyaAllah.. aminn…

Aku bukan lar nak memandai2 tentang ni.. aku juga bukan ustazah untuk berbicara lanjut tentang ini… kepada isteri2 dan bakal2 isteri sekalian.. jangan lupa reminder hari untuk suami anda.. insyaAllah.. kita semua akan menjadi Muslimin n Muslimat yang dirahmati Allah dengan mengikut perintahnya dan meninggalkan larangannya…aminnn..

sekian dari UstazahAGSlantiksendiri…

5 comments:

aDieyZa said...

nnti zana akan remindkan en tunang merangkap bakal suami bahawa hr tersebut adalah hr JUMAAT..

kat cafe kementerian kewangan ni pun ada jer org lelaki yg buat mcm xtau jer hr tu hr jumaat then lunch time org gie smbhyg..

Ann GreenStrawberry said...

zana : hehehee... tugas kita sebagai isteri.. kena saling ingat mengingat juga.. hehhee.. tak salah kan.. betul tak?

Liquid said...

tulah kadang2 incek liquid pon tak paham, x malu ke org tgk uhu. kalo xnk p dok jelah umah diam2 xde la mengaibkan diri sndiri ye x uhu...

Nor Anati said...

biasala kak dunia sekrang. manusia dah terlalu lalai dgn duniawi tapi yang nak dibawa ke akhirat nnti diletaknya ketepi. sedih T_T

shiela said...

kite pn selalu pikir pasal ni..sbb selalu nmpak org lelaki terang2 lepak kat shoping mall time smbhyang...kalau dulu2 nak ponteng jumaat ni mcm malu2 kan..skrg, terang2 takde sape nak heran..huhu..sy pn penah tego budak opis, x g smayg jumaat ke..sbb tgk die elok je duk depan komputer kat opis tu..hee