Pages

Friday, September 4, 2009

Mari belajar buat PIZZA

salam jumaat uolss...
sorry agak lambat sket update...ye lar aku ni sejak2 ni tak berkesempatan nk update pagi2..
makanya aku lambat jugak mengupdate...atleast update jugak kkan????
okay..setelah sekian lama aku cam nk buat pizza sendiri..akhirnya terlaksana gak..
yahoooo...!! langsung tak mengecewakan....yess!! its trueee babyyyy!! dan rasa cam nk lagi..seriusssss donkkk!!!!

dah2..malas nk bebel...aku start lar ek...oh ye!! ingin di ingatkan... sapa2 nak cuba...cuba lar..klu tak nak...sila abaikan n3 nie...

PIZZA ANN GREENSTRAWBERRY
Bahan2 :
untuk DOH
1. 250 gm tepung gandum
2. 1/2 paket yis / mauripan
3. 3/4 cawan air suam
4. 1 sudu teh garam
5. 1 sudu teh gula

Inti pizza :
1. minyak masak
2. sos tomato / sos spegetthi / sos cili untuk pedas
3. lada benggala hijau / merah
4. Cendawan butang
5. sosej ayam
6. bawang besar
7. parutan mozarella
cara2
1. Panaskan oven 200 - 220 darjah celcius
2. Buat adunan doh pizza - yis di campurkan dengan air suam dan tuangkan ke dalam tepung serta masukkan garam dan gula.
3. uli tepung tersebut sehingga sebati , lembut dan tidak melekit
4. biarkan adunan naik jadi 2x ganda

5.Apabila doh sudah kembang, tepek doh tadi ke dalam pan pizza(if xde tudung periuk pun bole) Jika nak kulit tebal, lebih kan doh semasa tepek.jika nak nipis, pizza akan jad rangup seperti Domino pizza...
6. sapukan minyak masak ke atas doh, dan lapiskan dengn sos cili, kmdn lapiskan pula dengan sos spegetti.
7. susun lada benggala, cendawan, sosej dan bawang besar
8. taburkan parutan mozarella diatas lapisan terakhir. Ikut suka klu nak letak lebih
9. Bakar dalam over dalam 20 minit
10. Sedia dihidang


kesimpulannya nyer.mmg sodap..my hubby n family makan tak henggat...dek terlampau sodap..mama aku yang tak makan pizza tu pun leh layan pizza nie..rasa cam Domino jugak lar..tu hubby aku kata lar... yan penting sedap kat tekak suami ku kan..

korang nak cuba..boleh cuba..tak nak pun tkper..sbb aku tak paksa..aku kan cakap aku sekadar berkongsi resepi...mihahahhahaha....

opppss!! akan tetapi sorry lar weh...lately ni mmg aku letak n3 makan jer..sbb aku suka masak..harap maklum...

p/s : owh..malam ni pas terawikh balik umah mertua..berbekalkan pizza2 yang ade..huhuhu...

11 comments:

mAr@ZiEy said...

Yes...sis leh wat bisnes Pizza lps ni..hehe..sy customer pertama beli..:)

Ann GreenStrawberry said...

marziey : heheehhe..muleh2...natikan pizza delivery ke rumah kamo k.

Lynda said...

ann ni selera org puteh heheh

Miss Hirose said...

sedapnye..
nk try la nti..hehe

Ann GreenStrawberry said...

lynda : hahahha..lately ni..konon2 verangan jadi omputeh yang tak bape puteh..hihih

miss hirose : heheh..try ye darling

Unknown said...

nak try yang ann masak..ehehe

lina said...

Ann, dah cuba sgt berbaloi..Thanks coz sharing the recipe..

Ann GreenStrawberry said...

lina : yeker? hhmmm..ok2..teruskan mencuba resepi ann..hehehe..tQ2

Kancilbiru said...

hye..salam singgah..

senang je nak buat..nak cuba la,,tq for the resipi...

http://kancilbiru.blogspot.com/

Nedy Nadia said...

hai kak ann.

nk cuba wt pizza kak ann la. kot2 la mnjdkan. hehe.

nxt tyme blh tukar2 resipi plak kan. hehe

Ann GreenStrawberry said...

niza: try lar.. mana taw menjadi pulak...

nedy : hye... sila2.. sampai jadi k..