Pages

Monday, June 22, 2009

mengacau "Penganan"

Apa ke pelik benar title aku tuh? Anybody tau perkataan "Penganan"??? ade sesapa org N9...?? ishhh!! byk benar plak soklannye kan? hmmm.oky2...aku kasi taw lar kay..orang N9 sebut Dodol adalah Penganan...dan aku taw napa dorang panggil gitu....

fmily besar aku ni mmg suka wat dodol sendiri..tak suka beli.dan buat sendiri adalah amat puas apabila hasilnya memuaskan..huhuhu..acara mengacau dodol nie dibuat setahun sekali jer..selalunyer masa bln puasa atau pun mase ada majlis kawen ke..so kali ni buat atas tujuan... Majlis kawin Maksu aku mgu depan 27 jun nie..majlis ni belah lelaki plak..gap nye pun 1 bln..aku taw ngape..hehuehuh.. so dodol tu jugak adalah sebagai "Boko"... boko ni cam bekal dodol lar..pengantin ni nati kena bawak Boko dodol nie mase nk g ziarah mak pak sedara nati..mase aku plak nati tak taw lar..hahahah...mungkin laen kot..lalalalla....

kacau dodol ni buat ari sabtu petang..proses nyiapkan dodol ni adalah amek lamo...apsal??? nyelah..kena dok kacau jer..tu yg lamo..klu time bulan pose..start dari pas bukak pose smpai ke sahor baru siap..ha kau..?? tak mencanak bulu tiak ko bila dah asyik ngacau jer..tu pakai dapur kayu api tuha..kali ni pakai dapur gas...copek sket siap eh..hehehhe...
ini dodol yg masih muda n cair...tapi yg ni palig sodap..miahahaha
kacau kena 2 org..sentiasa berkcau klu tak hangus lar jawap nye nati..seronok mmg sonot tapi penat cuz mengacau je lar smpai masak..aku?? hnya beberapa kal sajork..cuz lenguh weh lelama kacau...start wat nie since kul 3 camtu..siap around 9 pm..hmm...ni pakai dapur gas..sbb tu cepat..
makan mase tgh cair nie sedap..fulammakkk!! giler best..hahahhaha
mase ni dah pekat sket..n nak masak da pun...
buh dalam loyang camni..
camnie... hmm..dodol ni 2 gantang ye..sebab tuh nampak byk..huhuh
hasilnya...sodap2..huhuh

bahan2 nk buat dodol ni yg aku taw..tepung pulut,sntan,gula melaka..kuantiti nye aku ak bape taw..hahahhha... nti kita wat class menDODOL..hahahahahah...

Selamat Menjamu mata di tengah hari..yummmmyy!!!!...

1 comment:

Lynda said...

best ..last buat dodol ..kat bahau dulu umah cousin