Pages

Wednesday, June 3, 2009

Zul iskandar in Memories..miss him!!

memandangkan aku tak de kebendaan nak update...makanya aku terpanggil nak buat n3 nie...ekceli dah lama nak buat..tapi tertunggak jer..hmmm...citer ni sedih sket lar....tu sbb tite tuh cam sedey jer(ade ke?? hmmm...).. takpelah... biar aku citer sket k..

ekceli tetiba jer aku rindu pada ZUL ISKANDAR MD ZAKUWAN...anak kepada paksu aku..iaitu adik bungsu papa..kenapa aku rindu kat dia.. hmmm..sbb dia PERGI tinggalkan kami semua....siapa beliau??? seorang bayi yang baru nak kenal dunia..tetapi telah terpanggil utk menghadap Ilahi..tuhan sayangkan dia...okay...ekceli Iskandar nie...sepupu aku yang paling kecik sekali dalam family bapak aku..klu dia stil hidup skang ni dah darjah satu taw....

dia lahir pada 23 hb Mac 2002..seorang baby yang cumel n mencuit hati kami sekeluarga mahupun keluarga besar..petah ckp...nakal jugak kadang tuh...since lahir mmg kitorang sayang n jaga sgt2 dia...yelah..cumel bagai...sapa tak geram ngn dia..dah lar botak...kitorang panggil da adik botak..sbb dari lahir mmg botak...rambut tak penah panjang..ala2 bulu roma je kat kepala dia tuh...
nak jadikan citer..adik botak demam tak baek2 selama 2 mgu..satu malam tuh demam panas sgt2...bawak g klinik...amik darah sume..pastu doktor sh refer ke PPUM...hasil test darah tuh.. Adik botak sah hidap LUKIEMIA peringkat lower...aku dapat taw mse tuh aku stil sekolah lagi..form 5 kot...mase tu pulak aku sebuk nak g kawad peringkat negeri...tetiba paksu mesej aku kata adik sakit lukimia(mase tuh dok asrama..kantoi plak bawak nset...kata senior..muahaha)... bila aku dapat taw jer...ya Allah!!! berderau darah aku...rase nak balik jam tuh jugak..api tak boleh..cuz esoknya aku pertangdingan kawad kaki tuh..hmmm...tak semangat jer nak
 berkawad..tapi aku gigih gak lar..mgu tu aku cabot balik..cuz nak tgok adik botak kat
 spital..berita tuh mengejutkan satu family besar kitorang....hmmm..apa nak buat...dah kehendak Allah nk bg dia sakit....

paksu yang letih jaga anak dia...sian paksu..

since dia sakit tuh..dia cam budak normal yg besa..cuma kedang ulang alik hospital.buat "kimoterapi" n adalah buat protokol utk kanser tuh...nak buat kimo tuh..kat dada dia kena masukkan tiub..so kna tebuk lar...ada lar tiub terjuntai kat dada tuh..tapi kena buatkan kantung..supaya tiub tu tak kena kuman...tapi jaga camne pun..kuman tetap ada..dah tu..tebuk pulak belah kiri..masuk tiub baru..yg kanan nya cabut.hmm...seksa aku tengok budak nie..mase kimo tuh dah lar panas..meraung2 dia sakit....since ada tiub tuh..dia tak boleh mandi lar..asyik lap badan jer...tapi dia normal cam budak bese...maen kawan2..nakal jer...siap klu men basikal sume lar...hmm..mase dia kena sakit tuh dalm umur dia 1 tahun lebih kot...
tengok ler...camne aku tak kata nakal..dlam keta tak mo dia...pandai ejek2 orang lagik budak botak nie...

mase ni blom koma...jadi dia bergantung pada ubat...tu yang bulat..suka makan gulai ketam taw...licin n bersih jer tngok dia makan..
ada satu malam tuh...dia demam panas sekali lagi...terus kena sawan... hantar g hospital..masuk ICU..terus dia koma...mase ni sedih giler...camne leh jadi camtuh... aku terus g PPUM..seb baik mase tuh aku stay kat puchong..sbb aku dah start blajar kat UNITAR... since adik botak kat spital..aku ulang alik gak ari2 tgk dia...siap berumah tangga kat PPUM tuh..jaga dia gilir2 ngn paksu n maksu..cuzen2 aku pun ade sekali duk jaga... mse tuh doktor kata..adik botak cuma koma buat sementara jer..after 3 days dia wake up...tapi hampa...smpai ke sudah dia terus koma camtuh...

after koma adik  botak tak leh makan..so minum susu melalui tiub sajer..nampak dia cam sedarkan?? mata dia tuh tak nampak n tak gerak pun...sebelah tu kena plaster sbb..renggang...dia boleh dengar..tapi tak boleh buat apa2...tapi sebaran pergerakan pun...

mase kat ICU tuh..amatlar takut woo..buleh jer nurse datang mase nak bersihkan adik botak..dia msuk kan tiub dlam mulut cuz nak bersihkan lendir2 dalam tekak tuh..ya ALLAH...!! meledak bunyi dia..takuuttt wehhh...rase nk suh stop jer nurse tuh.... bunyi2 kat mesin tuh sungguh takut..cam dah takde harapan jer...apa yag mampu kitorang buat..berdoa je banyak2... after seminggu kat ICU..dia transfer ke wad biasa plak...cuz kondisi ok sket..but stil koma.... sayangnye sebelum dia koma tuh...kimoterapi nye protkol nak abis da..kiran treatment jer...tapi k buat camner kan....

ade sekali tuh..seminggu sebelum puasa..aku sajer je stay kat umah paksu...siang tuh maksu nk g antar tempahan baju..so dia suh aku tunggu adik botak jap...mase tuh dia cakp kat adik botak " adik..ibu nk g hantar baju jap kat dpn tuh..adik tinggalkan ngn kaklong jap yer" mase tuh airmata dia mengalir sbb dia dengar ibu dia ckp...sedih giler time tuh..hmmm..aku pun nanges gak mase tuh....
ni pic seminggu sblum puasa tuh...kat umah dia tak boley pakai baju..cuz badan dia cepat panas..some more dia kena baring kat tilam air tuh..

nak jadi citer lagi....15 ramadhan 2005..malam tuh maksu g buat kuih raya kat umah sebelah tuh..tetiba adik botak sesak nafas...mase kat pangk paksu dia dah makin nazak..panggil ibu dia balik...rupanya2 nak meninggal kat atas riba ibu dia..ya Allah!! sedihnya....akhirnya dia meninggal jugak..setelah suffer bertahun dgn penyakit lukimia dia tuh... malam tu jugak paksu call aku..ckp adik botak dahtakder.... mase tuh dah tengah malam... aku sedey giler mase tuh..nages2 dah... jenazah adik botak bawak balik ke kampung..so kami tuggu kat umah nenek jer... jenazah sampai around 3 pagi lebih camtu..sbb nk wat pengesahan bagai lar...


mase jenazah kat umah nenek tuh..aku disisi adik botak jer..aku duk je tepi dia..baca yasin....mase tu nampak sgt muka dia tenang sgt2...rambut pun dah mula tumbuh...dah makn membesar rupanya...hmmmm..kebumi around 12 noon camtuh... mase aku teras sgt2 kehilangan adik iskandar...dahtakder penyeri dalam family dgn telatah dia sume...
 mishh u adik is...

rindu sgt2 kat dia... pic2 ade je dalam bilik aku..sbb dia cumel sgt2..... semoga Allah letakkan dia di golongan org2 yang beriman..amin.....!!! Akhirat kelak dia bagi shafaat kat ibu dia nati..insyaAllah....aminnn..!!

oh ye!! camne dia leh dapat penyakit nie?? wallahualam...sebb tuhan nak bagi...kitorang pun xde genetik yg skit camni...motif...klu anak2 anda demam panas..jgn lambat bertindak..terus hantar klinik or hospital...

p/s: seyes rindu kat adik botak...

8 comments:

lieza said...

sedih baca pasal adik botak dan dia sgt2 comel..sian dia..buat kimo mesti menyakitkan..Semoga adik botak di tempatkan di kalangan org yang beriman..amin..

Muhammad Rafiq Hasrudin said...

mak aih sedihnya.
cian ka adik botak.
patut la ceria je tengok sume gambar-gambar dia.
rupanya dia nak pergi.
takziah buat kamu okay.
jangan sedih sangat.
kalau rindu sedekah alfatihah.

attyfir said...

sedihnya baca kisah adik iskandar..
al fatihah utk adik iskandar

Evil Hana said...

semoga dia bahagia disisi-Nya sekarang~
Tkziah~

Fazreen said...

takziah dr mie wat fmly adik iskandar tu, & utk awk.. sdey laa bc cter awk tu.. rs nk nagis pown ade, coz bler awk cter tu, sy teringat kat arwah anak murid ibu mie (yg jgak kwn mie ms skolah dlu), & mie teringat arwah atuk mie..

smoga mereka diletakkan di kalangan org beriman, al-fatihah~

Ann GreenStrawberry said...

khaiza :hmm...haah...!! sakit..mase sebelum dia koma tuh..klu tanye pasal kimo..dia kata sakit sakit..sedey jer time tu

kaki jalan: dia sgt comel....sedih lar..tetiba teringat kat dia..tu n3 ni kuar

atty's: ada bnyak nak citer lagi kak.tapi tak sanggup rasenye...aminnn!!

nurul : aminnnn...!!

coffee :mmg sedey mie..aminnn!!

Raihanna said...

tersentuh hati rai bace kisah nie....
comeyl dak kecik nie...
macamana la kalau masuk wad pediatric nanti...
mesti sedey kan tgk banyak kanak2 comel yg perlukan rawatan...
allah lebih menyayangi dia...
takziah ann...

Neeza.Areef said...

sedihnya
semangat budak nye tp Allah lebih sygkan dia