Pages

Friday, June 12, 2009

war museum + cyclo in saigon town

okay kiter sambung journey kita tadi... lepas jer g kat post office tuh...we ouls proceed to war museum... museum nie vietnam buat semata2 utk anti US...yer...!!! US sgt kejam yer...sbb dorang... abis org2 vietnam neh... ade yang cacat akibat kesan dari bahan2 letupan dan kimia mase perang tersbut..ish macam2...pic2 ngeri pun ader..mmg seram weh..n rase kesian giler....

maka wujud lar museum nie...hmm..aku malas citer..uolls layan pic je lar k....
this is the museum...war museum of vietnam
entrance museum...dan aku haruslah gitu..huhuh
sape2 yang rase nak ke aimbushh ngn aku..sila2..aku alu2kan..keta baru aku kat belakang nie..

jgn tanya aku kenapa???
antara bom2 us n vietkong guna...

kat luar museum tuh ada byk kapal2 perang nie....

ni plak gmbaran dari artistik pasal perang tuh...amat sadisss

sculpture ni best...bawak beribu meaning...made by wood..gambaran seorang ibu serta 3 anak ketakutan dan bersmbunyi dalam terowong chu chi..utk selamatkan diri...

okay..ni lagi sedih..akibat dari perang..ibu2 yang peknen..ada tu mati dalam perut..so ini baby betul an diawetkan...tgk..betapa kejamnye US smpai baby yg dlam perut ni tak berdosa jd mangsa peperangan..bersyukur weh kita nie...

ni antaranya lah..ade yg cacat mati lar..etc lar kan..korang taw...perang time ni 1970...mase tuh dorang ngn syok perang..yg kita dah merdean dah...dorang suffer..aduuhhh..terok wehhhh....kesian sgt2... klu nk tgk pic lagi nt aku wat n3 random pic plak..

after ke musuem..we olls check in hotel..rest2 n lunch dulu..before continue petang tuh...
dis is tour our guide..he nice n kind person..married 3 years n have 1 baby boy..age 35 yrs..maried with miss Mekong River....wife dia cantek giloooo...kata MIss Mekong kan..perghhh!! 
kuar petang uh..we ouls singgah masjid kat own nie...fyi,population muslim sini xsmpai 10%....saigon baru nak naek..dis few years ho chi minh ni pemes as tourist destination...town dorang pun byk project sana sini..yelar..dornag pun nk kejar ASEAN country yg len...
yeahhh!! thats me...apa hal dgn 2 tu tah...waktu ni tgh tgu untuk cyclo saigon town...
see....nk jugak ade pic..opcos larkan....

29 bijik beca konvoi...best weh...klu kat jogja dulu..nek berdua..tapi ni sorang...
konvoi disitu....smpai org saigon sendiri teruja tgk kitorng konvoi gini....tapi tkut toksah ckp lar weh...ketan motor beskel lintang pukang...cam nk mati kena langgar jer rasenye...tapi sempoi habis...tak pelak berlanggor...
wah..Bakal Cik Puan Ann nie...bukan men yer...
hmmm..rata2 sume pakai motor...huhu..giler byk no rempit..tapi rempit bawak 6o km/j jer..wakkakakaka..yelar..jalan tuh dah penuh dgn motor...mane leh bawak lelaju tol dak...

pasni aku citer pasal kemana hala tuju aku cyclo aku tuh...continue.....

p/s: nt aku wt special n3 pasal random2 pic k...





1 comment:

attyfir said...

sedih tgk gambo mangsa perang tu